Sztuczna inteligencja (AI) stale zwiększa swoje możliwości i coraz częściej rewolucjonizuje ludzkie życie.  Chociaż temat AI objął już wiele obszarów naszej codzienności, to jego wdrażanie wciąż wzbudza niemałą sensację.  Nie inaczej jest w branży TSL.

Nie ma się co dziwić – AI to wciąż prawdziwy ewenement, a przecież nie każdy lubi zmiany. Jednak w tym przypadku chcąc nie chcąc należy się pogodzić z faktem, że sztuczna inteligencja  zajmuje coraz ważniejszą pozycję.  Jak się okazuje, jej potencjał znajduje swoje zastosowanie również w transporcie.

Czym jest AI?

Zanim przejdziemy do konkretnych funkcji sztucznej inteligencji, warto wyjaśnić, czym ona tak właściwie jest. AI, czyli Artificial Intelligence, to technologia oparta na danych. Dzięki uczeniu maszynowemu, sieci neuronowej i stałemu dostępowi do dużych zbiorów danych, które gromadzi i przetwarza, sztuczna inteligencja jest w stanie autonomicznie wykonywać skomplikowane zadania analityczne. 

AI może samodzielnie podejmować decyzje oraz rozwijać się, aby zwiększać swoją efektywność. Przekłada się to chociażby na tworzenie przez Chat GPT złożonych tekstów problemowych czy obrazów, które wygrywają konkursy plastyczne. I choć brzmi to naprawdę imponująco, to zaledwie część z możliwości tej technologii – jej główne zastosowanie to praca na danych.

Wielopoziomowa Optymalizacja

Choć branża transportowa zna już przypadki autonomicznych pojazdów, to pierwszy etap wykorzystywania AI w procesie logistycznym nie dotyczy pracy kierowców, a… spedytorów. W końcu to właśnie osoby na tym stanowisku analizują zlecenia, porównują dostępne środki transportu, projektują harmonogramy transportowe i planują przewozy – w skrócie, pracują na danych

Na całość transportu składa się wiele elementów, a znaczna część z nich sprowadza się do operowania danymi. Im lepiej zaplanowany proces, tym sprawniej można go zrealizować. Tu wkraczają czynniki, takie jak między innymi dopasowanie zlecenia do dostępnych pojazdów, miejsca odbioru ładunku, rodzaju towaru, terminu realizacji, dostępnej przestrzeni ładunkowej, czasu pracy kierowców czy docelowej destynacji. Zmiennych natomiast może być o wiele więcej, a zleceń setki, a nawet tysiące jednocześnie. Jak łatwo się domyślić, zaplanowanie całego procesu jest zwykle skomplikowane i czasochłonne, a przy takiej ilości danych, nietrudno o błąd. Kluczem jest dobra organizacja zasobów i czasu, która pozwala na optymalizację kosztów przewozu. Ale jak to zwykle bywa – łatwiej powiedzieć, niż zrobić. 

Jak się okazuje, ten proces można znacznie uprościć. I właśnie tu wjeżdża analityczny rycerz na białym koniu – AI. Możliwości sztucznej inteligencji pozwalają na planowanie procesów logistycznych szybciej i dokładniej, niż ludzie. Skuteczne połączenie setek zmiennych zajmuje AI sekundy, a oprócz analizowania danych, technologia stale czuwa nad przebiegiem wszystkim przewozów jednocześnie. Co więcej, na bieżąco wyłapuje błędy i od razu podaje dostępne rozwiązania. W efekcie wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala na wielopoziomową optymalizację w planowaniu i organizowaniu transportu.

Szybko, bezbłędnie i bez zmęczenia

Obowiązki spedytorów sprawiają, że ich praca często wiąże się z przeładowaniem informacyjnym. Nadmiar bodźców, niespodziewane przeszkody czy presja czasu mogą wpływać na stres i zmęczenie pracowników. W takich warunkach łatwo o spadek efektywności lub błąd – to naturalne czynniki ludzkie w reakcji na przebodźcowanie. 

AI nie posiada tych ograniczeń. Technologia może pracować nieustannie na tym samym poziomie efektywności, niezależnie od pory dnia. W branży transportowej jest to o tyle istotne, że problemy mogą pojawić się na każdym etapie realizacji przewozu – często po godzinach pracy spedytorów lub nawet w nocy. Wykorzystanie potencjału sztucznej inteligencji pomaga zwalczać te niedogodności i szybko reagować w nieprzewidzianych okolicznościach. Korzystając z AI, firmy mają szansę wznieść planowanie transportu na nowy, wyższy poziom.

Czy AI pozbawi ludzi pracy?

Wdrożenie sztucznej inteligencji w branży TSL ma swoje ogromne plusy, jednak warto przyjrzeć się również drugiej stronie medalu. Jeśli technologia przejmie obowiązki spedytorów, to co stanie się z samymi spedytorami? Czy tysiące osób pełniących to stanowisko w całym kraju, z dnia na dzień stracą pracę? Odpowiedź jest prosta – nie. 

Choć zawód spedytora faktycznie może z czasem przestać istnieć, to wcale nie oznacza, że osoby na tych stanowiskach stracą pracę. Mimo bardzo dużego potencjału AI w transporcie, należy pamiętać, że wciąż będzie potrzebny ktoś do obsługi tej technologii. Z zakresu obowiązków spedytorów na pewno nie znikną  kontakt z klientem czy delegowanie kierowców. Nad zaplanowanym przez AI harmonogramem mimo wszystko przyda się też ludzki nadzór. We wdrażaniu sztucznej inteligencji chodzi raczej o to, aby technologia i pracownicy współpracowali, niż konkurowali.

Testy nad AI w transporcie już trwają!

Choć dla niektórych sztuczna inteligencja wciąż może brzmieć jak wytwór scenariusza filmu science-fiction, to prace nad wdrożeniem AI w branży TSL już trwają. Szczególną rolę odgrywa tutaj Omega Pilzno, która jako pierwsza firma transportowa w Polsce, testuje wykorzystanie silnika sztucznej inteligencji w planowaniu procesów logistycznych. Pilotaż prowadzony we współpracy z firmą Snarto – autorem oprogramowania,  opiera się na o integrację rozbudowanej bazy danych Omegi Pilzno z algorytmem. Dzięki temu możliwa stała się ocena potencjału AI na podstawie realnych zleceń oraz przejazdów. I choć testy nad tą technologią wciąż trwają, ich rezultaty nie powinny nikogo zaskoczyć – już na obecnym etapie można stwierdzić ogromny potencjał sztucznej inteligencji w przejmowaniu obowiązków spedytorów. 

Czy branża transportowa stoi u progu rewolucji technologicznej? Niewykluczone. Możliwości sztucznej inteligencji już teraz robią ogromne wrażenie, a przecież AI ciągle się uczy i rozwija. Być może za kilka lat zautomatyzowane systemy przejmą obowiązki nie tylko spedytorów, ale i kierowców? Trudno powiedzieć, ale już dziś wiadomo, że wkrótce AI na dobre zagości w transporcie. 

Temat sztucznej inteligencji w transporcie poruszyliśmy również w jednym z odcinków kanału Na Palecie. Znajdziecie tam dokładny przebieg pilotażu nad AI w Omedze Pilzno. Zapraszamy!

Dodaj komentarz

Koszyk
Przewiń do góry